článek

Superpotraviny nebo super marketing?


Hned na začátku se sluší říci, že obojí. Superpotraviny jsou zdraví prospěšné, to bezpochyby. Bohužel název superpotravin..
(celý článek)

Hned na začátku se sluší říci, že obojí. Superpotraviny jsou zdraví prospěšné, to bezpochyby. Bohužel název superpotravin...


Hned na začátku se sluší říci, že obojí. Superpotraviny jsou zdraví prospěšné, to bezpochyby. Bohužel název superpotravina je marketingově vytvořený a marketing stojí i za úspěšným trendem honby za superpotravinami, které často vzbuzují představu, že umějí zázračně léčit či shazovat nadbytečná kila. Acai berry, spirulina, kustovnice čínská, camu camu, lucuma, moringa, chia a mnoho dalších pro Středoevropana podivných názvů pro různé rostliny, plody či semínka berou našinci útokem. Prodeje rostou a cíl je přece zřejmý: být zdravější, vitálnější, štíhlejší. Ale nelze stejného výsledku dosáhnout pomocí levnějších a lokálních alternativ?

První superpotravinou byl banán

Superpotravina by měla být prokazatelně bohatá na vitamíny, minerální a stopové prvky, antioxidanty, enzymy, vlákninu a další. To ale mají i některé lokální potraviny, řeknete si. A o to právě jde! Proč má nějaké ovoce nálepku superpotraviny a jiné ne? Jak již bylo zmíněno na začátku článku, název superpotravina je čistě marketingový a vznikl již na začátku 20. století. Ano, už v době kolem 1. světové války americká společnost The United Fruit Company použila název superpotravina pro banán a vytvořila marketingovou strategii pro toto ovoce. Kromě výživových hodnot se vyzdvihovalo praktické a hygienické „balení“. Banán se rázem stal velmi populárním nejen u široké veřejnosti, ale hlavně u matek s dětmi. Doporučoval se nejen ke svačině do školy, ale přidat k cereáliím ke snídani, do salátu k obědu i jako pečená příloha k večernímu masu.

Superpotraviny 21. století

Marketing došel o století později změn a tudíž i superpotraviny. Trh chrlí novější a exotičtější druhy superpotravin a prodeje rostou. Stačí podložit takovou potravinu relevantním výzkumem, patřičně podpořit reklamou, příběhem nebo celebritou a superpotravina je na světě. Jak ale poradci na výživu upozorňují, cesta za zdravím nevede skrze jednotlivé, sice zdravé, potraviny, ale důležitý je celek – vyvážená strava, kvalitní pitný režim a dostatek pohybu. Zároveň upozorňují na vysokou cenu za takové potraviny, což odrazuje od zdravého životního stylu. Alternativy k těmto produktům přitom existují, dokonce mnohem dostupnější a lokální.

Levnější a dostupnější alternativy

Cibule, česnek, jablko, ostružiny, borůvky nebo vlašské ořechy a slunečnicová semínka. To jsou české lokální super potraviny, které sice nemají lákavou nálepku, ani nestojí majlant, ale mají obdobné množství vitamínů, minerálů a mohou svými účinky hravě superpotravinám z dalekých zemí konkurovat. Zároveň jsou našemu tělu mnohem bližší a jednoduše je koupíme u domácích pěstitelů nebo si je dokonce můžeme vypěstovat na zahrádce sami.


  • Kuchař: Redakce
  • Publikováno:

Kategorie: Rady a tipy

Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář


Jméno a příjmení:

Váš komentář:

Hledat podobné články jako Superpotraviny nebo super marketing?.
Nebo hledejte podobné podle části názvu superpotraviny nebo super marketing? .

Naši partneři