Superpotraviny nebo super marketing?

Redakce

Hodnocení obsahu
Sdílejte obsah s přáteli

Hned na začátku se sluší říci, že obojí. Superpotraviny jsou zdraví prospěšné, to bezpochyby. Bohužel název superpotravina je marketingově vytvořený a marketing stojí i za úspěšným trendem honby za superpotravinami, které často vzbuzují představu, že umějí zázračně léčit či shazovat nadbytečná kila. Acai berry, spirulina, kustovnice čínská, camu camu, lucuma, moringa, chia a mnoho dalších pro Středoevropana podivných názvů pro různé rostliny, plody či semínka berou našinci útokem. Prodeje rostou a cíl je přece zřejmý: být zdravější, vitálnější, štíhlejší. Ale nelze stejného výsledku dosáhnout pomocí levnějších a lokálních alternativ?

První superpotravinou byl banán

Superpotravina by měla být prokazatelně bohatá na vitamíny, minerální a stopové prvky, antioxidanty, enzymy, vlákninu a další. To ale mají i některé lokální potraviny, řeknete si. A o to právě jde! Proč má nějaké ovoce nálepku superpotraviny a jiné ne? Jak již bylo zmíněno na začátku článku, název superpotravina je čistě marketingový a vznikl již na začátku 20. století. Ano, už v době kolem 1. světové války americká společnost The United Fruit Company použila název superpotravina pro banán a vytvořila marketingovou strategii pro toto ovoce. Kromě výživových hodnot se vyzdvihovalo praktické a hygienické „balení“. Banán se rázem stal velmi populárním nejen u široké veřejnosti, ale hlavně u matek s dětmi. Doporučoval se nejen ke svačině do školy, ale přidat k cereáliím ke snídani, do salátu k obědu i jako pečená příloha k večernímu masu.

Superpotraviny 21. století


Marketing došel o století později změn a tudíž i superpotraviny. Trh chrlí novější a exotičtější druhy superpotravin a prodeje rostou. Stačí podložit takovou potravinu relevantním výzkumem, patřičně podpořit reklamou, příběhem nebo celebritou a superpotravina je na světě. Jak ale poradci na výživu upozorňují, cesta za zdravím nevede skrze jednotlivé, sice zdravé, potraviny, ale důležitý je celek – vyvážená strava, kvalitní pitný režim a dostatek pohybu. Zároveň upozorňují na vysokou cenu za takové potraviny, což odrazuje od zdravého životního stylu. Alternativy k těmto produktům přitom existují, dokonce mnohem dostupnější a lokální.

Levnější a dostupnější alternativy

Cibule, česnek, jablko, ostružiny, borůvky nebo vlašské ořechy a slunečnicová semínka. To jsou české lokální super potraviny, které sice nemají lákavou nálepku, ani nestojí majlant, ale mají obdobné množství vitamínů, minerálů a mohou svými účinky hravě superpotravinám z dalekých zemí konkurovat. Zároveň jsou našemu tělu mnohem bližší a jednoduše je koupíme u domácích pěstitelů nebo si je dokonce můžeme vypěstovat na zahrádce sami.


Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář

Pro přidání komentáře k Superpotraviny nebo super marketing?, je nutné být přihlášený(á)/zaregistrovaný(á).


Jméno a příjmení:

Váš komentář:

Hledat podobné články jako Superpotraviny nebo super marketing?.
Nebo hledejte podobné podle části názvu: superpotraviny, nebo, super, marketing?.

Kde najít informace



×